Eeva-Maria Maijalan blogi Pihkassa Lappiin

Puolustan oikeutta lapinpukuihin - ollaan ylpeitä juuristamme!

  • Puolustan oikeutta lapinpukuihin - ollaan ylpeitä juuristamme!

Puolustan Revontuli-opiston (Enontekiön, Kittilän ja Sodankylän kuntien yhteinen kansalaisopisto) oikeutta järjestää lapintyökursseja. Sámi Duodji ry:n mielestä Revontuli-Opisto on loukannut saamelaista käsityökulttuuria Lapintyökursseja järjestäessään. Kiista on osa laajempaa keskustelua saamelaiskysymyksestä: Kuka kuuluu alkuperäiskansaan? Kuka saa käyttää perinteisiä lapinpukuja?

Juuri tämänkaltaiset asenteet, joiden mukaan vain pieni ryhmittymä saisi päättää perinteisten Lapin käsitöiden valmistamisesta, luovat kielteisen ilmapiirin koko alkuperäiskulttuuria kohtaan, vaikka sen pitäisi olla koko Lapin voimavara. Ollaan mieluummin ylpeitä omasta kulttuuriperimästämme. Meillä lappalaisten jälkeläisillä on oikeus elävään kulttuuriin.

Koko historiallisen Kemin-Lapin alueella (Enontekiö, Inari, Kittilä, Sodankylä, Savukoski, Salla, Posio, Kuusamo) on käytetty perinteisiä lappalaisasuja sukupolvien ajan, ja yleisesti vielä sotien jälkeisenä aikanakin. Olen itse käyttänyt esim. Linnan juhlissa sellaisia asusteita, joita omat esivanhempani ovat todistettavasti käyttäneet ja joita löytyy edelleen lapsuuskotini aitasta Sodankylästä. Tätä eivät kaikki kuitenkaan hyväksy. 

En hyväksy pelottelua, jonka johdosta Lapin ihmiset eivät uskalla käyttää esivanhempiensa perinteisiä asusteita. Lukuisat vanhojen lappalaissukujen jälkeläiset ovat sulkeneet lapinpukunsa kaappeihin ja aittoihin pelätessään syytöksiä saamelaisten loukkaamisesta. Oikeus perinteiseen lappalaiskulttuuriin ja maakuntamme kulttuuriperinnön mukaisten varusteiden käyttämiseen ei ole kuitenkaan vain Saamelaiskäräjien enemmistön hyväksymien tahojen yksinoikeutta.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (8 kommenttia)

Käyttäjän TuulaTuisku kuva
Tuula Tuisku

Hyvä Eeva-Maria. Olen lappilainen, eli Lapin läänissä syntynyt, kasvanut ja asunut, muualla vuosia asunut, nyt jälleen palanut. En ymmärrä joitakin kirjoituksesi termejä. Kerrotko, mitä ovat Lapin käsityöt? Me taidamme ymmärtää ne eri tavalla.

En myöskään tiedä mitä ovat lappalaissuvut. Selitätkö minullekin mitä ne ovat. Ja esivanhempien perinteiset asut? Taidan tuntea Lapin historiaa huonosti, joten voisitko avata näitä käsitteitä minulle?

Ystävällisesti.

Käyttäjän emmaijala kuva
Eeva-Maria Maijala

Tarkoitin kirjoituksessani niitä sukuja, jotka polveutuvat alueen vanhimmista tunnetuista lappalaisista alkuperäissuvuista, asuvat edelleen alueella ja vaalivat perinteistä kulttuuriaan.

Perinteisiä lappalaisia asusteita ovat mm. umpitakit eli lapinpuvut, säpäkkäät ja nutukkaat, lapinlakit jne.

Käyttäjän hannumononen kuva
Hannu Mononen

Jos juurista puhutaan, puvun kantajan tulisi kyetä vähintäänkin perustelemaan oikeutensa esiintyä saamelaisten kansallispuvussa joko pohjoissaamen, koltansaamen tai inarinsaamen kielellä.

Harri A Hakala

Enontekiö ei ole ikinä kuulunut Kemin Lappiin. Voisi kansanedustaja ottaa faktoista selvää ennenkuin höpisee joutavia.

Käyttäjän emmaijala kuva
Eeva-Maria Maijala

Toimittaessani metsälappalaisten historiateosta "Kemin-Lappi elää!" perehdyin aika paljon näihin faktoihin. Vanha Peltojärven lapinkylä, joka sijaitsi nykyisen Enontekiön Peltovuoman kylän alueella, kuului alkujaan Kemin-Lappiin. Se siirrettiin hallinnollisesti osaksi Tornion lappia viimeistään vuonna 1642, mutta kylä edusti selkeästi metsälappalaista kulttuuria. (Mm. Juha Joona artikkelissaan Suomen metsäsaamelaisten historiasta, 2013)

Enontekiön pappina 1675-1719 toiminut Olaus Sirma oli ensimmäinen yliopistokoulutuksen saanut metsälappalainen, hän tosin oli kotoisin minun kotikylästäni Sodankylän Orajärveltä.

Jii Hoo

Eiköhän Enontekiö ole kuulunut Tornion lappiin, eikä Kemin...

Käyttäjän MarttiLintula kuva
Martti Lintula

Olen nähnyt moninpaikoin eripuolilla pohjoista, myynnissä lapinpukuja. Se kuinka aitoja tai epä sellaisia, ne ovat olleet, ei ole tiedossani eikä edes minua kiinnosta. Kuten ei sekään onko ne jonkun tietyn kansan perinteistä kulttuuripohjaista vaatetusta. Jos miellyn johonkin myynnissä olevaan vaatekappaleeseen, voin sen silloin ostaa, tai kuten joitain vaatteita olen myös saanut lahjaksi.Joitain jopa kuuluisien kansansa kultturiarvoja edustavilta. Tahdon tällä esipuheellani sanoa, että pidän ja tulen näitä vaatteita pitämään päälläni, silloin kun se minua miellyttää ja juuri niinkuin itse haluan.jos siis sattumoisin tulen ylimitoittamaan oman kykyni juhlia ja sitä paheksutaan. Niin tietäkää siihen on syyllinen mies, ei miehen päällä oleva puku.

Käyttäjän TuulaTuisku kuva
Tuula Tuisku

Kiitos vastauksesta, Eeva-Maria. Tarkoita siis lappalaissuvuilla niitä "sukuja, jotka polveutuvat alueen vanhimmista tunnetuista lappalaisista alkuperäissuvuista, asuvat edelleen alueella ja vaalivat perinteistä kulttuuriaan." Eli sukuja, joiden esi-isiä löytyy vero- ja kirkonkirjoista ja joiden jälkeläiset asuvat vielä nykyäänkin Keski-Lapissa. Tämä on ymmärrettävä selitys. Mutta mitä tarkoittaa se, että he vaalivat perinteistä kulttuuriaan.

Ja mikä on metsälappalainen kulttuuri, mitä se oli 1600-luvulla ja mitä se on nyt?

Mitä sinä käsität lapintakeilla ja lapinlakeilla. Ovatko ne eri asia kuin saamentakit ja saamenlakit?

Toimituksen poiminnat