*

Eeva-Maria Maijalan blogi Pihkassa Lappiin

Liikenneverkkoesityksestä

Tänään on päivän puhutuin asia liikenneverkko. Puhuin aiheesta mm. radiopakinassani tänään. Kirjoitan myös blogiini muutamia ajatuksiani.

Liikenneministeri Berner esitteli eilen ministeriön valmisteleman Liikenneverkkoesityksen. Tämä esitys olisi suuri muutos nykyiseen, kun valtion tiet siirtyisivät Liikenneverkko Oy:n hallinnoimaksi eli yhtiö vastaisi teiden kunnossapidosta ja korjaamisesta. Yhtiön omistaisivat valtio 65 %:lla ja maakunnat 35 %:lla. Yhtiö rahoittaisi toimintansa teiden käyttömaksuilla.

Tämä tarkoittaisi meille autoilijoille, että autovero, ajoneuvovero ja polttoaineiden verotus muuttuisivat kokonaan. Verojen tilalle tulisi teiden käyttömaksu, joka perustuisi kilometrimäärään tai ajalliseen käyttämiseen. Ajoneuvoihin ei tulisi seurantalaitteita, onneksi, sillä se rikkoisi minun mielestäni yksityisyyden suojan.

Miksi sitten tällaista muutosta edes valmistellaan, kun meillä on hyvin toimiva järjestelmä?

Meillä on ongelmana se, että tiestöämme käyttävät paljon myös mm. ulkomaalaiset rekat ja ne eivät maksa teidemme käytöstä mitään meille Suomeen. Suomi ei voi periä niiltä mitään erityismaksua, vaan meillä tulee EU:ssa kohdella kaikkia kulkuneuvoja tasapuolisesti. Eli me suomalaiset autoilijat maksamme ulkomaalaisten rekkojen kulkemisen. Meidän pitää siis kehitellä maahamme systeemi, jolla voimme jakaa teiden kulut kaikkien käyttäjien kesken. Näin autojen käyttäminen voisi olla jatkossa meille lappilaisillekin halvempaa kuin ennen.

Toinen iso ongelma on se, että EU ei voi rahoittaa valtion tiehankkeita. Monissa maissa on tehty kymmenien miljoonien tiehankkeita EU:n rahoituksella, mutta meillä se ei ole vielä mahdollista. Uusi Liikenneverkko voisi saada myös esimerkiksi EU rahoitusta ja kyse on isoista summista.

Liikenneverkkoesityksessä on paljon asioita, jotka mietityttävät ainakin minua. Onneksi kyse on nyt vasta ministeriön tekemästä esityksestä. Nyt se lähtee hyvin laajalle lausuntokierrokselle. Jokaisella on mahdollisuus antaa siitä lausuntonsa ja palautteensa.

Sen jälkeen siitä tehdään muokattu esitys ja katsotaan mitä siitä tulee vai tuleeko mitään, kun sitä on ruodittu. Elikkä me emme ole käsitelleet sitä vielä edes Keskustan ryhmässä. Lisäksi hallituspuolueet tulevat sitten keskustelemaan tästä vielä montaa kertaa ja vääntämään kättä ennen lopullisesta esitystä. 

Olen liikenne- ja viestintävaliokunnassa eli Keskustan siinä ryhmässä, joka tulee tekemään tämän kanssa todella paljon töitä. Tästä taitaakin tulla liikenne- ja viestintävaliokunnan ryhmällemme tämän kevään suurin työ. Toinen iso työ tässä ryhmässämme on postilain uudistus, eli tekemistä taitaa riittää ja hereillä pitää olla. Nämä molemmat, eli liikenneverkko ja postilaki, ovat meille lappilaisille äärettömän tärkeitä asioita, kummankin kunnollinen toiminta on meille elinehto.

Minulla on kotoani matkaa Rovaniemelle yli 200 km, kotikuntani Savukosken kirkolle on matkaa 30 km. Ajan vuodessa n. 40 000 km. Perheellämme on pakko olla kaksi autoa. Otan nämä lappilaisen arjen asiat esiin liikenneverkon käsittelyssä vielä montaa kertaa, sillä kenenkään elämä Lapissa eikä muissakaan maakunnissa saa tällä mahdollisella liikenneverkkomuutoksella vaikeutua yhtään.

Tutustutaan nyt esitykseen. Nyt on aika esittää lausuntoja ja helppo tapa siihen on esimerkiksi Ota kantaa nettisivujen kautta.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (18 kommenttia)

Käyttäjän MattiAhlstedt kuva
Matti Ahlstedt

"Meillä on ongelmana se, että tiestöämme käyttävät paljon myös mm. ulkomaalaiset rekat ja ne eivät maksa teidemme käytöstä mitään meille Suomeen. Suomi ei voi periä niiltä mitään erityismaksua, vaan meillä tulee EU:ssa kohdella kaikkia kulkuneuvoja tasapuolisesti. Eli me suomalaiset autoilijat maksamme ulkomaalaisten rekkojen kulkemisen. Meidän pitää siis kehitellä maahamme systeemi, jolla voimme jakaa teiden kulut kaikkien käyttäjien kesken. Näin autojen käyttäminen voisi olla jatkossa meille lappilaisillekin halvempaa kuin ennen."

Tajuat kai että nuo ulkomaalaiset logistiikkayhtiöt siirtävät uudet kulut hintoihin ja maksaja on ylläris pylläris suomalainen... +-0 suomalaiselle (+ operaattori kulut)

Ja Berner taikoo 500M€ tyhjästä korottamatta kuluja

Mitä sieniä siellä Keskustan porukoissa syödään että saatte suollettua tätä tekstiä?

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

Lainaus:
Berner
"Väyläyhtiö voidaan myydä – osakkeiden luovutus
vaatii eduskunnan suostumuksen"
US
Totta.Kuinka sopivasti se "eduskunta" on Sipilän hallituspuolueet.Jotka on se enemmistö jolta lupa heltiää .
Kuten aina hallituspuolueilta.

(jos joku puolue vastustaa niistä hallitus kaatuu.Koska oppositio on silloin eduskunnan enemmistö.)
Sitähän tuskin Kepu,kok,Ps haluaa . Uusia vaaleja puolessavälissä hallituskautta.

JK.Siltarumpuun oli kuin olikin koira haudattuna.

Käyttäjän JPiri kuva
Juhani Piri

Olen edelleen sitä mieltä, että ajoneuvo- ja autovero kokonaan pois (tai ajoneuvoveron voi jättää, mutta sitä laskettaisiin radikaalisti).

Poistetaan polttoaineista kaikki ylimääräinen vero, jätetään vain se mitä EU vaatii ja korvataan poistetut verot tien käyttömaksulla joka on siis korvamerkitty tiestön hoitoon. Tiestön käyttömaksu sisällytetään siis polttoaineeseen, eli kun tankkaat niin mittarihintaan (polttoaine litraan) on sisällytetty tien käyttömaksu automaattisesti.

Tiestön käyttömaksu ei ole siis ylevero joka kerätään kaikilta. Tiestön käyttömaksu peritään kaikilta jotka tankkaavat.

Koska auto- ja ajoneuvovero poistuisi trafista, voidaan tien käyttömaksu ohjata trafille joka on jo valtion ohjauksessa. Ei siis tarvita edes uutta lafkaa.

Tiestön käyttömaksu ei siis ole veroa vaan korvamerkittyä rahaa tiestön ylläpitoon.

Ainoa ratkaisu millä ulkomaalainen liikenne saadaan tiestön käyttömaksun piiriin on pistää rajoille "tiestönkäyttö tulli". Tulli voidaan maksaa kännykällä tai ennakkoon pankkisiirrolla josta siis jää tieto kännykkään tai tositteelle ja se pitää aina olla mukana. Jos ei ole, niin sakko olis sen mukainen.

Kaikki noi palvelut mitä Berneri kertoi voidaan toteuteuttaa ilman tieverkoston yhtiöittämistä. Mikä estää vakuutusyhtiötä myymästä matolaatikkoa (mustia laatikoita) jolla sais vaikka vakuutusmaksuja alennettu.

Sitten tietenkin on ne menetettävät valtion verotulot. Joko leikataan tai keksitään uusia verotuksen kohteita. Leikkauksia en kannata, koska ne kohdistuvat yleensä aina koulutukseen, päivähoitoon, terveydenhuoltoon jne.

Voitaisiin alkaa verottamaan ulkomaalaista kaivosteollisuutta ja voitaisiin myös katsoa lapsilisä uudelta kannalta vaikka jotenkin progressiivisesti. varakkaat eivät yksinkertaisesti tarvitse niitä.

Raskaan liikenteen osalta ulkomaalaisilta voisi olla kohtuu helppo periä ns tietulli (joka vastaisi vaikka meidän ajoneuvoveroa). Kännykällä tai tilisiirrolla voi maksaa X oleskeluajan suomessa. Raskaan liikenteen osalta harvemmin autot seisovat paikoillaan vaan tavara toimitetaan ja puretaan X paikkaan ja mahdollisesti sen jälkeen lastataan maasta lähtevä tavara mukaan ja sukka ojossa painellaan rajan yli.

Tämä maksutosite (kännykässä tai tilisiirrosta tuleva paperinen tosite) tulisi olla koko ajan ulkomaalaisten raskaan liikenteen mukana heti tarkistettavissa. Jos tositetta maksusta ei löydy tai olet ylittänyt ajan, niin sakko olisi sen mukainen. Aika iisi toteuttaa ja saataisiin ainakin raskasliikenne mukaan.

Miksikäs tuollainen ei toimisi myös viron, ruotsin, saksan, venäjän yms muiden maiden rekkareissa liikkuville yksityisautoillekkin.

Käyttäjän JPiri kuva
Juhani Piri
Käyttäjän MattiAhlstedt kuva
Matti Ahlstedt

Alkaa ehdotuksen todellinen luonne tulla esiin kun hiukan joku kaivaa.

Käyttäjän KariHaapakangas kuva
Kari Haapakangas

Teiden ylläpito ei toimi erityisen hyvin. Meillä on vara tehdä tiesuunnitelmia, mutta ei toteuttaa niitä. Samalle tielle tai samaan taajamaan on tehty kolmekin eri suunnitelmaa, kun ensimmäinen ja myöhemmin toinenkin on vanhentunut toteutumista odottaessaan. Sitten toteutuu se kolmas, riisuttuna karvalakkiversiona kymmenen vuotta liian myöhään ja tarpeeseen nähden puutteellisena.

Jospa tällä yhtiömallilla päästäisiin siitä tolkuttoman kankeasta, byrokraattisesta ja hitaasta budjettirahoituksesta irti...

Käyttäjän heikkileivo kuva
Heikki Leivo

Ei polttoaineveroa oltaisi laskemassa kuin muutamalla sentillä per litra. Autoilijan on tarkoitus maksaa väyläyhtiön lisäksi erikseen bensasta valtiolle ihan niinkuin nykyäänkin.

Käyttäjän jariojala kuva
jari ojala

Lue arvoisa kansanedustaja alla oleva linkki. Miksi ihmeessä kansalaisten pitää maksaa vähintään kaksinkertaisesti lisää maksua liikenneverkosta? Anna jokin hyvä selitys. Ihan vaan ulkomaisten rekkojen takia?

http://jariojala.puheenvuoro.uusisuomi.fi/229851-b...

Käyttäjän jariojala kuva
jari ojala

Haastan sinut ja puolueesi kumoamaan blogissa esitetyt väitteet. Parasta olisi, jos itse Berner vastaisi laskelmiin.

Käyttäjän MauriLindgren kuva
Mauri Lindgren

Tottakai meillä on ongelma.Suomi pistää tiestöön rahaa bkt suhteessa yhtä paljon kuin Ruotsi.Se ei vaan riitä mihinkään.Asukasta kohden Ruotsiin tekee 25e meillä vähemmän vuodessa.Onko paljon.Saksan tekemättömien tietöiden summa on yli 65mrd.

Norja,Sveits ja Lux ovat tienpidon rahoissa asukasta kohden aivan omassa luokassaan.Ranska ja Ruotsi ovat sen jälkeen ainoat meitä edellä olevia.

Kaikki muuttuu täysin päälaelleen, kun suhteutetaan rahat pinta-alaan.

Minulla on yksi ehdotus.Valtio tulee vastaamaan x ja xx numeroisista teistä ja annetaan maakunnille muille teille kilometreihin ja käyttömääriin perustuva rahoitus.Näin loppuu ikuinen kohdennuskitinä.

Ja lopuksi kansanedustaja luultavasti antaa kaikille meille lähdevinkkejä noista EU rahoituksen kiemuroista.

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

"Meillä" on ongelma jonka nimet on
Kepu/
Vanhasen I-03-07
Vanhasen II-07-10
Kiviniemi-10-11

Kok/
Katainen-11-14
Stub-14-15

Kepu
Sipilä-15-19
+ 199 muuta eduskuntaan vaaleilla valitut. -03-19
Olisiko syytä katsoa peiliin ja kysyä:
-Mihin ne kaikki rahat on laitettu mitä tuona aikana on autoilijoilta kupattu veroina ja muina maksuina.

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

Ei tässä ole mitään ongelmaa. Tehdään vain ulosottokelpoinen maksusitoumus sen teoreettisen vaihtoehdon varalta, että kustannukset kuitenkin nousisivat ja ulkomaiset rekat eivät hoitaisikaan Suomen teitä.

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Eeva-Maria Maijala,
toteat: "Ajoneuvoihin ei tulisi seurantalaitteita, onneksi, sillä se rikkoisi minun mielestäni yksityisyyden suojan."

Nehän ovat tulossa vaikkakin vapaaehtoisena, kuitenkin suunnitelmien mukaan hinnoittelulla ohjataan vahvasti niiden käyttöön. Laiteratkaisu perustuu edelleen seurantaan, josta ollaan tekemässä aikaperusteista halvempaa.

Toteat myös: "Toinen iso ongelma on se, että EU ei voi rahoittaa valtion tiehankkeita. Monissa maissa on tehty kymmenien miljoonien tiehankkeita EU:n rahoituksella, mutta meillä se ei ole vielä mahdollista. Uusi Liikenneverkko voisi saada myös esimerkiksi EU rahoitusta ja kyse on isoista summista."

Mihin tämä perustuu, missä näin sanotaan tai säädetään?

Käyttäjän marttiimmonen7 kuva
Martti Immonen

Olen tässä lueskellut tuon liikennekaaren huimia suunnitelmia ja päähäni välähti ehkä käyttökelpoinen ajatelma:
*Meillä kotona on vesimittari, jonka lukeman lähetän netissä 1 vuoden välein ja saan siitä laskun e-laskuihin. Vaihtoehtona on palauttaa postissa tullut paperi ilmaisessa vastauskuoressa. Siinä postin tuomassa paperissa on myös edellisen ilmoituksen lukema . Myös netistä löytyy samat lukemat oman mittarin kohdalla (asiakasnumero ja käyttöpaikan numero)
*Autossa on rekisteri numero ja km-mittari ja ajetun km-määrän voi ilmoittaa netissä esimerkiksi 1-3 kk välein samalla tavalla kuin tuon vesimittarilukeman. Kyllä voi varmaan myös paperisen lomakkeen saada , ellei ole nettiä !
Tarvitaanko tähän noin monimutkaista järjestelmää?
Tähän km-maksuun voidaan sitten sisällyttää erilaisia maksuja, myös sähköautojen käytön seuranta hoituu näin.
Tällöin ns. välistävetäjät jäävät pois pelistä. Trafi hoitaa homman ja sopii heille kuin nenä päähän !
Kilometrien seurannan kontrolli pitää selvittä, vaikka niin, että joka vuosi käydään katsastusasemalla näyttämässä ajetut kilometrit tai joku muu kontrolli. Huijaaminen tehtävä kalliiksi!

Käyttäjän erkkilaitinen kuva
Erkki Laitinen

Tiestön yhtiöittäminen on Sipilän ja Bernerin pyrkimys saada valtion omaisuutta ja siihen liittyviä monopolin kaltaisia toimintoja siirrettyä yksityiseen omistukseen. Kyllähän he nyt vesissä silmin lupaavat mitä tahansa, mutta tässä luodaan edellytykset.

Jaksan oikeasti ihmetellä keskustalaisten sinisilmäisyyttä vai onko se sitä, että "kepu pettää aina". Kyllä tienhoitoon liittyviä asioita pitää kehittää, mutta ei niistä pidä tehdä rosvouksen mahdollistavia asioita. Sitä tässä esitetään.

Vähitellen on alkanut tuntua, että keskustalaisille riittää maakuntahallinto tikkukaramelliksi, muilta osin kepujohto saa huseerata miten tahtoo.

Ehkä kannattaa lukea tämäkin postaus:
https://tyhmyri.wordpress.com/2017/01/21/venalaine...

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Tämän jälkeen alkaa olla epätodennäköistä, että esitys etenisi:
Petteri Orpo (kok) Helsingin sanomille tänään: "Orpo sanoi, että autoverotusta kevennetään jonkin verran asteittain niin kuin hallitusohjelmassa on luvattu. Muuten autoverotukseen ei ole odotettavissa muutoksia tällä vaalikaudella.

Orpo toivoi, että hänen esittämänsä viesti rauhoittaisi niitä kuluttajia, jotka harkitsevat parhaillaan uuden auton ostoa ja ovat ryhtyneet epäröimään verotuksesta tulleiden ristiriitaisten tietojen vuoksi."

http://www.hs.fi/politiikka/art-2000005055386.html

Alkaa olla Orpo vastaan Berner&Sipilä. Joko Sipilä uhkaa kävellä taas presidentin luo tai sitten tuki Bernerille katoaa. Veikkaan hänen valitsevan "miehekkäästi" jälkimmäisen.

Käyttäjän JPiri kuva
Juhani Piri

Jos tulee tilanne Orpo vs Berner&Sipilä, niin Orpo vie 100-0. Ihmettelen suuresti, miksi Sipilä lähti edes tukemaan Bernerin ehdotusta. Miksi tietentahtoen halutaan lokaa niskaan ja koko puolueen niskaan. Saattaa kuntavaaleissa tulla vähän kylmää kyytiä ja seuraavissa eduskuntavaaleissa vielä kylmempää.

Jos autovero poistuukin, niin se olis Orpolle ja kokoomukselle melkoinen itsemurha ellei tosiaan tarjota jotain todella hyvää "asiakkaille" eli kansalaisille vastineeksi. Luotan enemmän Orpoon tässä vaiheessa kun Berner Sipilä kaksikkoon.

Tää menttaliteetti että tuetaan omaa tiimiä vaikka kuinka tyhmiä ehdotellaan saa jo ihan surkuhupaiset piirteet. Jos joku kaveripiiristä olis jotain tuommosta väläyttänyt, niin sitä olis muiden kavereiden toimesta läpsitty poskille ja sonnut että herääppä sieltä ruususen unesta. Ei vaan keskusta, siellä vaan tuetaan henkeen ja vereen, koska oman tiimin ministeri on jotain ehdottanut.

Käyttäjän Keijo Lindgren kuva
Keijo Lindgren

Tiemaksu on demokraattinen johon kaikki kansanosat osallistuvat ilman että verotusta tarvitsisi nostaa eikä nosta elinkustannuksia, nerokasta.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset