Eeva-Maria Maijalan blogi Pihkassa Lappiin

Liikennekaarta työstämään

Niskavillat nousivat ensin pystyyn kuultuani liikennekaaren sisällöstä. Kun luin liikennekaariesitystä tarkemmin ja mietin, niin ei se kokonaisuudessaan niin paha ollutkaan. Helppoa on ja olisi vain haukkua, mutta kipupisteet tulee tunnistaa ja niihin pitää hakea ratkaisuja. Kritiikki ja suuttumus on ymmärrettävää. Ei tyrmätä silti heti alkajaisiksi kaikkea uutta. Nyt on aika käydä laajaa kansalaiskeskustelua, hakea ratkaisuja ja pohtia yhdessä miten liikennekysymykset olisi järkevää hoitaa jatkossa.

Korostan, että eilen esitellyssä liikennekaari-kokonaisuudessa ei ollut kyse mistään tehdystä valmiista päätöksestä, jonka eduskunta olisi hyväksynyt. Pidän asiaa keskustelunavauksena. Esitys lähtee vasta lausuntokierrokselle.

Tiet yhtiöitetään, HÄH Miksi? Valtion infra oy??? Yksi näkökulma tässä on, että EU ei voi antaa suuria liikennerahoituksia Suomen valtiolle, mutta yhtiö voi rahaa saada EU:lta. Ja silloin ei ole kyse pikkusummista. Muissa EU-maissa on osattu hakea ja saada huikeitakin summia tieverkostoon, me olemme saaneet vain hippusia. Jatkossa voisimme saada näitä kunnon rahoituksia ja lisäksi voisimme saada käyttöömme myös mm. eläkeyhtiöiden sijoituksia.

Mitä sitten ovat tienkäyttömaksut? On varmistettava, että jatkossakin liikutaan korkeintaan nykyisillä kustannuksilla meillä syrjäseudullakin. Ajokilometreistä maksetaan jo polttoaineverotuksessa. Ihmiset ovat huolissaan, ymmärrän sen. Kannustankin kaikkia tahoja osallistumaan keskusteluun ja antamaan lausuntoja nyt lausuntokierrokselle tulevaan esitykseen. Tarvitsemme keskusteluun ideoita ja vaihtoehtoja.

Taksiliikenteen tulevaisuus aiheuttaa aiheestakin pelkotiloja. Emme halua esim. Ruotsin mallia. Oli muoto mikä tahansa, niin meidän on turvattava, että palvelut ovat jatkossakin saatavilla, turvalliset, luotettavat ja kohtuuhintaiset meillä Savukoskellakin kuten myös Helsingissä. Voin vakuuttaa, että tulen tekemään kaikkeni laadukkaiden taksipalvelujen puolustamiseksi.

Byrokratian purku on päivän muotisana. Tässä esityksessä pohditaan tosissaan, että mistä asioista on tarpeen säännellä? Hyvä asia on, että luvanvaraisuus poistuu tietynlaisilta pakettiautoilta ja traktoreilta. 40 km/h kulkevat traktorit voisivat kuljettaa tavaraa ilman lupaa. Pienimuotoiselle tavaraliikenteelle ei enää tarvittaisi lupaa. Tässä huomioidaan EU-minimitason mukainen 3,5 tn:n raja. Tämä auttaa varmasti mikro- ja maaseutuyrittäjien arkea. Näiden asioiden kanssa olen tehnyt minäkin paljon työtä kansanedustajuuteni aikana ja olen iloinen, että tämä etenee.

Liikennekaari voi mahdollistaa henkilöiden, tavaroiden ja postin yhteiskuljetuksen. Näitä asioita on pakko alkaa miettimään, sillä mm. syrjäseutujen riittävän palvelevan postinjakelun tulevaisuus on kyseenalaistettu. Postinjakelu Suomen kaikkiin kolkkiin on turvattava, ja se voi vaatia myös luovia ratkaisuja.

Ilmaan jää vielä todella paljon kysymyksiä. Mutta on hyvä, että nyt on avattu keskustelu vaikeista asioista. Liikennekaari lähti nyt lausunnolle ja päätökset on tarkoitus tehdä syksyllä 2017.

Liikennekaaren toisessa vaiheessa uudistetaan kuljettajakoulutusta, ammattipätevyyksiä ja liikenteen rekistereitä koskevaa sääntelyä. Siirrytään koulutuksen sääntelystä osaamisen sääntelyyn. Näistä on ainakin minulle esitetty paljon toiveita. Esitys tästä asiasta lähtee lausunnolle kesällä 2017.

Haluan saada mahdollisimman paljon palautetta, hyviä neuvoja ja kommentteja myös näiden tärkeiden liikennekysymysten osalta, evääksi eduskuntatyöhöni. Etenkin meille lappilaisille liikenneyhteydet ovat erittäin tärkeä asia, niiden parissa haluan tehdä työtä.

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (6 kommenttia)

Käyttäjän ilarikiema kuva
Ilari Kiema

Kukaan ei keskustele tästä oleellisesta asiasta. Jyrkin Kasvin blogikirjoituskin hautautui huomaamattomuuteen, joten laitan suunnilleen saman kommentin tähän:

Ministeri Bernerin esittämä yhtiöittäminen on käsiteltävä perustuslain säätämisjärjestyksessä.

Kyseessä on oleellinen muutos valtion asemaan sekä Suomen kansallisomaisuuteen. Vesiväylät ovat osaksi osa aluevesiä, eikä niitä kukaan ole rakentanut jos viikingit ovat ne alun perin löytäneet hakiessaan suojaisia reittejä matkallaan nykyisen Moskovan seudulle tai mahdollisesti Mustalle merelle. Vesiväylien olemassaolo ei ole mikään ”palvelu”, josta käyttäjien pitäisi maksaa käyttönsä mukaan.

Valtiosäännön 9 § lausuu, että ”Suomen kansalaisella ja maassa laillisesti oleskelevalla ulkomaalaisella on vapaus liikkua maassa ja valita asuinpaikkansa”. Tälle vapaudelle voidaan asettaa vakaumukseen, varallisuuteen tms. syyhyn perustuvia rajoituksia ainoastaan perustuslain säätämisjärjestyksessä.

Ehdotus on poissulkeva sekä niitä kohtaan, jotka eivät vakaumuksensa tai muun syyn vuoksi halua tehdä mitään ”mobiilisti”, että niitä halvoilla autoilla aiheesta liikkuvia kohtaan, joille auton hankintahinta ja siihen aikanaan sisältynyt autovero ei ole oleellinen kustannustekijä.

Eilen aamulla eräällä suomalaisen huoltoaseman parkkipaikalla pysäköityjen autojen todellinen hintahaarukka, reaalinen nykyarvo oli 170 – 170 000 euroa. Viime mainittu oli uudenmallinen Mercedes GLE Coupe AMG, ja halvin Fiat Punto (josta toki kannattaisi maksaa enemmänkin jos se sattuu olemaan hyvä kappale). Kumpikin pysäköi samanlaisiin ruutuihin, kumpikin ajaa samoilla teillä ja tyydyttää (Suomen oloissa) saman liikkumistarpeen. GLE Coupe AMG:n ensimmäinen omistaja maksaa valtiolle ”liikkumisestaan”, siis autostaan, oleellisesti enemmän kuin Punton (viimeinen) omistaja. Tämä on juuri oikein. Näin pitääkin olla.

Ministeri Berner kuitenkin näkee tässä korjattavan epäkohdan – liikkumisesta koituva kustannus pitäisi tasata näiden autoilijoiden välillä. Tällöin Punton ajajalle liikenteen hinta muodostuisi ylitsepääsemättömän korkeaksi, eikä todellista tasausta kuitenkaan tapahtuisi: Jos valtio ei perisi mitään autoveroja, GLE Coupe AMG olisi ehkä enää vain 800 kertaa niin kallis kuin Punto kun se nyt on tuhat kertaa kalliimpi. Saksassa, jossa ei ole auton hankintahintaan sisältyvää autoveroa, Berliinissä tai Hampurissa kadunvarteen pysäköityjen autojen reaaliarvon erot ovat vielä suurempia, 10 000 –kertaisia – 40 eurosta 399 900 euroon. Autoala ja –kulttuuri on tällaista eikä sitä voi käsitellä jonakin ”palveluna”, josta käyttäjät haluaisivat maksaa todellisen käyttönsä mukaan.

Risto Laine

Yhtä hyvä himmeli on valtioyhtiö Yle, jossa sokeatkin maksavat. Ikiliikkuja on näemmä keksitty.

Käyttäjän AleksiParkkinen kuva
Aleksi Parkkinen

Luonnollisia monopoleja ei kuulu yksityistää kuten Caruna osoitti. Yhtiöittäminen on liike tähän suuntaan. Kansalaisen on pakko maksaa se mitä tien omistaja pyytää tai kiertää kauempaa.

Enpä keksi yhtiöittämisestä muuta etua kuin nuo EUn tuet. Vaihdossa saamme uuden välikäden eli yhtiön hallituksen joka nostaa kovaa palkkaa ja saa bonuksia aina kun jossain säästetään tai yksityistetään. Ei tarvitse postia kauemmas katsoa nähdäkseen mihin se johtaa. Poliitikko voi piiloutua yhtiön taakse kun jokin menee pieleen.

Tiet ovat jokamiehen perusoikeuksia, niillä ei pidä tehdä voittoa tai liiketoimintaa.

Käyttäjän CarolusLinden kuva
Carolus Linden

Itse asiassa ei poliittikko eikä valtio voi piiloutua yhtiön taakse. Vastuuta ei voi delegoida tai siirtää pois kovin helposti. Se johtuu velvotteista, jota ei voi siirtää omistuksen mukana. Jos jokin (toiominto) on valtion ja/tai poliitikkojen vastuulla lain tai muun säänöksen mukaan, tarvitaan vastuun siirtämiseen muutos sääökseen.

Käyttäjän JanneLinna kuva
Janne Linna

Aikoinaan postiautossa kulki ihmiset, paketit ja postit sulassa sovussa!.

Taksin saa lennosta jo nyt.

Ja EU:lta saatavat rahat ovat meidän omia rahoja niin kauan kun maksamme enemmän kuin saamme...

Käyttäjän erkkilaitinen kuva
Erkki Laitinen

Tämä esitys vain osoittaa sen, että hallitus ei pysty todellisuudessa alentamaan minkään asian kustannuksia. Siksi täytyy keksiä erilaisia kiertoteitä vanhojen kustannusten uusille kirjaamistavoille. Kansalaisilta menee täsmälleen sama raha tieverkon ylläpitoon kuljetetaanpa se valtion kassan tai osakeyhtiön kautta.

Omituinen ahaa-elämys Maijalalta, että saadaan rahaa. Lahjoituksia EU:sta ei juuri tule ja velkaa saa vaikka mistä kuinka paljon tahansa. Maijala ei ole varmaankaan kuullut Carunasta halaistua sanaa tai Kemirasta tai mistään muustakaan yhtiöitetystä monopolista. Seuraava vaihe tietenkin tässä olisi, että valtio myisi tieyhtiön osakkeet eniten tarjoavalle.

Tämä on alkanut näyttää siltä, että Sipilän talousosaaminen perustuu vain ja ainoastaan omaisuuden myymiseen ja saadun varallisuuden hävittämiseen.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset